Czyli 18 rzeczy, na których mogą Cię oszukać oraz jak się przed nimi bronić?

1. Nalewanie taniego oleju, stosowanie tanich zamienników części, zakładanie części uzywanych.

Jak się bronić? Przed odbiorem auta poprosić o wyszczególnienie wszystkich części wraz z markami, okazanie rachunków, olej najlepiej wymieniać w zakładach, które wykonują tę czynność przy kliencie.

 

2. Wymiana części, które są jeszcze sprawne.

Jak się bronić? W razie wątpliwości warto zasięgnąć opinii z innego warsztatu lub poprosić o wydruk z pomiaru o ile to możliwe.

 

3. Przeciąganie terminu naprawy samochodu.

Najczęściej przy remoncie silnika, naprawie skrzyni biegów, naprawach blacharsko-lakierniczych. Często mechanicy przyjmują samochody, wiedząc o tym, że się nie wyrobią, lub, że podczas naprawy mogą wystąpić komplikacje. Jak się bronić? Należy dopilnować, aby na protokole przyjęcia auta widniała data maksymalnego okresu naprawy.

 

 

4. Niedokładne wykonywanie czynności serwisowych Najczęściej mało precyzyjne wyważanie kol oraz niedokładna obróbka silnika, często niedokręcone śruby.

Jak się bronić? Żądać pisemnej gwarancji na naprawę, pytać o dokładność wyważarki

 

5. Podmienianie sprawnych części na zużyte Mechanicy często wymieniają turbosprężarki, alternatory lub wtryskiwacze.

Jak się bronić? Jeżeli zauważysz dziwne zachowanie swojego auta po opuszczeniu serwisu, warto zgłosić taki fakt właścicielowi warsztatu, w przypadku jego odmowy pomocy, należy zasięgnąć opinii innego warsztatu lub rzeczoznawcy. Jeśli stwierdzona zostanie podmiana części, można dochodzić odszkodowania droga sądowa

 

6. Używanie samochodu klienta do własnych celów. Często, a szczególnie podczas przeciągających się napraw auto klienta zostaje wykorzystywane przez mechanika w celach prywatnych, służy również do przewożenia brudnych części. Mechanicy tłumaczą się potrzeba wykonania jazdy testowej. Jak się bronić? Na protokole przyjęcia pojazdu należy zawrzeć stan licznika, ilość paliwa oraz widoczne usterki.

 

7. Niewykonanie wszystkich napraw, za które płaci klient. często mechanicy pozostawiają część elementów, które uważają za jeszcze sprawne, pomimo tego, że klient zapłacił za nowe. Jak się bronić? Należy sprawdzić, czy wszystkie części wymienione są wizualnie nowe, można poprosić o wydanie starych części.

 

8. Wykonywanie napraw bez konsultacji z klientem. Często podczas napraw wychodzą inne usterki, mechanik naprawia je bez powiadomienia klienta, a informuje go o nich dopiero przy odbiorze auta. Jak się bronić? Na zleceniu naprawy powinna być zawarta informacja o tym, że o wszelkich dodatkowych naprawach, klient musi zostać poinformowany

 

9. Montaż brudnych, zanieczyszczonych elementów. Elementy takie tracą o wiele szybciej swoja trwałość

Jak się bronić? Należy ocenić prace i porządek w warsztacie przy oddawaniu auta, jeśli na podłodze walają się narzędzie i części, lepiej zrezygnować z takiej usługi

 

10. Naprawaelementów, które zakwalifikowano do wymiany. Często, szczególnie w serwisach blacharskich, elementy, któryzlecono do wymiany są naprawiane. Jak się bronić? Przy odbiorze można poprosić o wgląd lub przekazanie poprzedniego elementu, można poprosić o weryfikację czujnikiem grubości lakieru. Na rachunku powinien znaleźć się dokładny i precyzyjny opis zakresu naprawy

 

 

11. Uzupełnianiepłynów do poziomu minimum.

Jak się bronić? Przy odbiorze, należy sprawdzić poziom płynów powinien być pomiędzy 50-75% skali

 

12. Niezabezpieczenie elementów samochodu przed zabrudzeniem, często zdarza się tak, że odbierając samochód z serwisu/warsztatu widzimy widoczne zabrudzenia od smaru itp.

Jak się bronić? Podczas wstawiania samochodu należy zażądać odpowiedniego zabezpieczenia samochodu przed zabrudzeniami.

 

13. Oszukiwanie co do stanu auta po naprawie. Czasem po naprawie możemy usłyszeć niepokojące stuki i inne dźwięki. Jest to spowodowane niedbałością mechanika o prawidłowy montaż części. Jak się bronić? Należy jak najszybciej wrócić do warsztatu i zgłosić usterki, jeżeli mechanik odmówi naprawy. Należy poprosić go o pisemne zaświadczenie o nienagannym stanie pojazdu, w drugim przypadku, jeżeli mechanik chce nas oszukać, szybko usunie od usterkę.

 

14. Kradzieże części z samochodu klienta m.in. katalizatory jak się bronić? Jeśli klient zauważy zapach spalin lub inny dźwięk silnika po odbiorze samochodu należy wrócić do warsztatu i zweryfikować to.

 

15. Naprawa bez kosztorysu. Często koszty naprawy są zawyżane.

Jak się bronić? Należy żądać od mechanika wstępnego kosztorysu naprawy, podczas naprawy mechanik powinien sporządzić dokładny kosztorys.

 

16. Mnożenie liczby roboczogodzin często tłumacząc się problemami z wymianą części

Jak się bronić? Należy osobiście sprawdzić zgłoszonych przez warsztat komplikacji 

 

17. Obciążanie klienta pomimo naprawy z ubezpieczenia często mechanicy próbuje nałożyć na klienta dodatkowe koszty, licząc na jego naiwność.

Jak się bronić? Jeśli auto naprawiane jest z ubezpieczenia, warsztat nie ma prawa żądać od klienta żadnych dodatkowych pieniędzy

 

18. Podejmowanie naprawy pomimo niediagnozowanie przyczyn usterki

Jak się bronić? Wprawny mechanik powinien bez problemu wstępnie zdiagnozować problem

Artykuł dodał:

Portret autora wpisu
Mikołaj Kryczka