1. Cena

Na większości portali aukcyjnych mamy do wyboru licytację lub kup teraz.

Cena kup teraz jest ceną końcową za wybrany przez nas pojazd, doliczone zostaną do niej koszty aukcyjne, w niektórych przypadkach istnieje możliwość negocjacji ceny ze sprzedającym.

Opcja aukcyjna dzieli się na dwa etapy, w pierwszym składamy oferty wstępne, pozwala nam to w łatwy sposób „wyczuć”, czy wybrany przez nas samochód uda się zakupić w wyznaczonym budżecie. W drugim etapie przystępujemy do licytacji na żywo, wyznaczony czas aukcji jest określony dla pełnej „linii” pojazdów wystawianych przez danego sprzedawcę, jest ich zazwyczaj ponad 300, przy wybranym przez nas aucie, wyświetlany jest przybliżony czas w jakim samochód trafi „pod młotek”, gdy już wyczekamy na naszą kolej, licytację zaczynamy od najwyższej kwoty podanej podczas składania ofert wstępnych. W przypadku wygranej, zdarza się, że wybrany pojazd nie zostanie nam sprzedany, dzieję się tak dlatego, ze w wielu przypadkach sprzedający ustalił wcześniej niewidoczną dla nas cenę minimalną. W takim przypadku, możemy przystąpić do negocjacji ze sprzedającym.

 

  1. Title

Podczas wyboru interesującego nas pojazdu, bardzo ważne jest aby wybrać odpowiedni „Title”.

Część samochodów wystawianych w USA posiada „Clear title”, oznacza on, że samochód nie jest uszkodzony, lub szkoda nie została zgłoszona do towarzystwa ubezpieczeniowego w Stamach Zjednoczonych, sprawia to, że zakup takiego samochodu staje się opłacalny również dla osób z USA. Finalnie powoduje to wywindowanie ceny o 20%-30% w górę względem aut oznaczonych jako „Salvage” (tłum. Szkoda). Cena takich pojazdów nie różni się wiele od cen rynkowych w Europie, jest to dla nas mało opłacalne.

Należy szukać aukcji pojazdów oznaczonych Titlem z dopiskiem Salvage. Oznacza to, że auto jest uszkodzone. Takie pojazdy dla nas, Europejczyków stanowią najlepszy „kąsek”.

 

  1. Typ aukcji

„Pure Sale” – sprzedaż bez ustalonej przez sprzedającego ceny minimalnej, kupujemy za tyle ile wylicytujemy, jest to zdecydowanie najbardziej opłacalna opcja.

 

„Minimum bid” – występuje w przypadku, kiedy sprzedający ustalił, niewidoczną dla nas cenę minimalną.

 

„On approval” – Po wygraniu aukcji, aby doszło do transakcji, sprzedający musi zgodzić się na wylicytowaną kwotę, w tym przypadku istnieje możliwość negocjacji ceny finalnej.

 

 

  1. Najciekawsze typy uszkodzeń

Water/Flood –należy unikać aukcji tego typu, samochody z takim oznaczeniem, najczęściej były całkowicie zalane, nawet po osuszeniu, z czasem wszystkie podzespoły elektryczne zaczną nam „szwankować”

 

Hail – auta po gradobiciu, często samochody takie możemy zakupić w bardzo dobrej cenie. Naprawa w Polsce nie jest droga, dzięki czemu sprowadzenie takiego pojazdu staje się dla nas opłacalne.

 

Collision- zdecydowana większość pojazdów w stanach występuje z takim oznaczeniem, spodziewamy się tutaj uszkodzeń od delikatnych stłuczek, aż po poważne wypadki.

 

Rollover- pojazdy po dachowaniu

 

Biohazard/Chemical – Auta bardzo często zabrudzone w środku krwią, płynami ustrojowymi lub środkami chemicznymi.

Allover- szkoda całkowita, kiedy koszt naprawy przewyższa wartość samochodu w USA.

 

Vandalism- samochody zniszczone przez osoby trzecie

 

Mechanical – uszkodzenia mechaniczne (silnik, skrzynia biegów, zawieszenie)

 

Burn- auta po pożarach

Undercarriage- uszkodzone jest podwozie pojazdu

 

Partial repait- oznacza, że auto zostało częściowo naprawione na terenie USA

Artykuł dodał:

Portret autora wpisu
Mikołaj Kryczka